Policie prověřuje vykolejení vlaku u Klínce jako obecné ohrožení

Události: Vykolejení vlaku u Klínce (zdroj: ČT24)

Policie prověřuje vykolejení vlaku bez strojvůdce u Klínce jako obecné ohrožení z nedbalosti. Zjišťuje, jestli šlo o technickou závadu, nebo selhal člověk. Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku, na místě zůstaly dva vagony, které odstraní dopravce. Souprava se ve čtvrtek rozjela samovolně, uvnitř v té době nebyl strojvůdce ani nikdo jiný z personálu. SŽ už provoz na trati obnovila, zatím ale se sníženou rychlostí.

„Případ si převzali kriminalisté z Prahy-venkov západ. Zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. V rámci prověřování budou zjišťovat příčiny a veškeré okolnosti, jestli tam hrála roli technická závada, nebo lidský faktor,“ uvedla policejní mluvčí Michaela Richterová. Dechová zkouška u strojvůdce byla podle ní negativní.

„Pracovníci Správy železnic budou zjišťovat, jak moc jsou koleje poškozené, případně jestli je to na vážnější opravu,“ řekl dopoledne mluvčí SŽ Martin Kavka.

Vagony, které zůstaly na místě, jsou podle Kavky mimo profil tratě, v bezpečné vzdálenosti. „Hasiči je zajistili, aby nedošlo k jejich pohybu, dopravce si pak musí někoho nasmlouvat, nehodovým vlakem to nešlo, to už bylo moc daleko od trati,“ popsal.

Strojvůdce je postaven mimo službu

Událost se stala ve čtvrtek po třinácté hodině ve stanici Čisovice. Prázdná souprava urazila přes pět kilometrů a dosáhla rychlosti více než sto kilometrů v hodině. Po nehodě vagony skončily převrácené na boku a na střeše mimo koleje. Událost se obešla bez zranění. Škodu vyšetřovatelé odhadli na víc než devět milionů korun, příčinu zjišťují. „Naštěstí se nikomu nic nestalo, i když souprava dosáhla rychlosti sto kilometrů v hodině a projela čtyři železniční přejezdy,“ uvedl na síti X Drážní úřad.

„Strašně jsem se lekla, protože to byl hrozný hluk. Nevěděla jsem, o co se jedná. No a následovalo potom nekonečné procesí hasičských aut,“ popsala událost svědkyně Ludmila Uhlířová. „Tady v Čisovicích stojí všechny soupravy ve svahu, takže při každé chybě se to rozjede ku Praze,“ uvedl místní obyvatel Martin Douša.

A právě u Čisovic, kde měl vlak konečnou, se samovolně rozjel. Trať směrem na Prahu vede z kopce s převýšením zhruba sto metrů. Postupně tak souprava zrychlovala, urazila zhruba pět kilometrů, na kterých minula čtyři přejezdy. Vlak pak vykolejil v oblouku u obce Klínec.

Drážní inspekce pracuje s variantou selhání lidského faktoru nebo technické závady na soupravě. Strojvůdce byl postaven mimo službu. Po opravené trati začaly znovu jezdit vlaky před 15:00, zatím ale jen s omezenou rychlostí.